Zoeken
  • Saskia

2018: een vliegende start met de Kirtan Kriya meditatie

Goede voornemens? Bij een nieuw jaar staan we allemaal toch even stil bij onze gewoontes. Wat jouw plannen ook zijn voor 2018: de Kirtan Kriya meditatie helpt veranderingen in gang te zetten en te verankeren. Deze meditatie verbetert de werking van de hersenen, brengt focus en vermindert stress. En als het je lukt deze meditatie gedurende 40 dagen te doen, bevrijd je jezelf van al je overbodige bagage zodat je helemaal in het NU kunt gaan leven en..... maak je een vliegende start dit nieuwe jaar!


"Want to pull in all the loose ends, focus, and concentrate? Here's a mantra to help you consolidate and change your habits. This mantra is a catalyst for change. So don't be surprised if your spiritual cleansing process is vastly acceler­ated!"

-Shakti Parwha Kaur


Deze meditatie werkt! Het is een kwestie van doen en vertrouwen op het proces en de techniek.


Houding: ga in kleermakerszit zitten met een rechte rug en de kin licht naar binnengetrokken (maak je nek lang). Leg je handen op je knieën met de handpalmen naar boven en de duimen en wijsvingers tegen elkaar (Gyan Mudra).


Mantra: Saa, Taa, Naa, Maa. Bij elk geluid wissel je de volgende vier handhoudingen af:


Raak op Saa met de duim de wijsvinger aan

Raak op Taa met de duim de middelvinger aan

Raak op Naa met de duim de ringvinger aan

Raak op Maa met de duim de pink aan


De mantra Saa Taa Naa Maa is de cyclus van de schepping:

Saa is het begin, oneindigheid, de totaliteit van alles wat ooit bestaan heeft en zal bestaan.

Taa is leven, bestaan, en de creativiteit die zich manifesteert vanuit de oneindigheid.

Naa is dood, verandering en de transformatie van bewustzijn.

Maa is wedergeboorte, regeneratie en wederopstanding die ons in staat stelt om bewust de vreugde van de oneindigheid te ervaren.

Tijdsduur: 11 – 31 minuten. In de Kirtan Kriya zing je eerst hardop, dan chant je met een krachtig gefluister, daarna chant je in stilte (mentaal). Vervolgens keer je de volgorde om en chant je weer fluisterend en eindig je hardop.

Bij 31 minuten betekent dat: 5 minuten hardop, 5 minuten fluisterend,10 minuten in stilte, 5 minuten fluistert, 5 minuten hard op. Je sluit af met 1 minuut in stilte met de mantra na resonerend in je hoofd.

Bij 11 minuten betekent dat: 2 minuten hardop, 2 minuten fluisterend, 3 minuten in stilte, 2 minuten fluisterend en 2 minuten hardop.


Einde: Strek je armen boven je hoofd, spreid je vingers en schud je handen los. Strek goed op, adem een paar keer in en uit terwijl je je armen en handen flink uitschudt: hiermee laat je de opgewekte energie goed stromen!


Een hele mooie 31 minuten versie die je kan begeleiden is die van Dev Suroop Kaur.


Meer over de werking van de Kirtan Kriya lees je in dit artikel van Psychology Today.


74 keer bekeken

​© 2020 Yoga Mindz